Få et personlig preg på hjemmet

De fleste som flytter hjemmefra på hybel for første gang trenger kanskje ikke å tenke mye på innredning, for det er sannsynligvis møblert der de flytter inn. Men for de som bygger seg et nytt hjem eller har kjøpt en ny leilighet, gjelder det å gå til anskaffelse av møbler og annen innredning så det blir trivelig å bo der. Basismøbler som bord, senger, stoler og sofa er ofte det første som kjøpes inn.

For noen er det bare en formalitet å skaffe seg innbo, noe som må til bare for å få fylt opp plassen der de bor, mens det for andre er et stort prosjekt som de legger hele sin sjel i. Akkurat som klær for noen bare er plagg de kjøper for bare å dekke til kroppen sin, er det for noen en stor lidenskap.

En trend kan være fargen innredningen skal være i, at møblene skal matche hverandre og fargen på veggene og gulvet. Hvilke farger som er populære skifter gjerne fra år til år, og noen følger med på trendene ved å kjøpe blad og tidsskrifter som handler om interiør, eller lese blogger om samme emne. Andre igjen vil bare ha sitt personlige preg og bryr seg ikke om hva som er in, de følger sin egen stil uansett hva som er populært. Les mer her.

 

Det finnes alltid en trend som kan gi inspirasjon 

Å følge en bestemt tidsperiode kan også være en måte å innrede hjemmet sitt på. Det finnes møbler med renessanse-stil, og det er fullt mulig å skaffe seg komplett innredning med stilen som var in for flere hundre år siden. Funksjonalisme gjelder også for noen, eller kanskje møbler med stil fra en annen verdensdel eller land.

Persisk interiør stammer fra flere årtusener tilbake, og Persia er jo spesielt kjent for sine vakre tepper. Det finnes mange butikker som selger møbler og innredning med inspirasjon fra orientalsk stil, men prisen kan bli litt i høyeste laget for noen.

Japansk stil er også noe som frister mange, siden Japan er kjent for sin eleganse og sans for detaljer. Japanske toaletter er noe helt for seg selv, siden de ofte har innebygd bidet og eget kontrollpanel med flere funksjoner.